Reklamace

19.05.2013 | kategorie: Redakce
malba

Jak už od nás víte, dvouletá zákonná záruka na spotřební zboží letos končí. Od příštího roku budeme moci nové výrobky reklamovat jen po tak dlouhou dobu, na jaké se s prodejcem při nákupu dohodneme nebo jakou on sám stanoví. Jaké další změny nás od ledna 2014 čekají?

Zůstane dvouletá záruka na vady, které měl výrobek už při koupi. Ovšem dokazování nebude lehké. V tomto směru nám nový občanský zákoník pomůže. Do půl roku od koupě se bude automaticky vycházet z toho, že vada na výrobku byla už v době převzetí. Opak by musel dokázat prodejce.

Během prvních šesti měsíců záruční doby budeme mít i další výhody. Budeme si moci vybrat, jestli chceme reklamované zboží opravit, anebo vyměnit. Později už budeme mít ze zákona nárok pouze na opravu zboží. Pokud bude vadná jen určitá část výrobku, nebudeme moci požadovat výměnu celého zboží, ale jen dané součástky. Tu si budeme moci nově vyměnit i sami a po prodejci požadovat slevu.

 

O tom, zda zboží půjde na reklamaci, bude muset prodejce od příštího roku rozhodnout nejdéle do tří dnů. Na vyřízení reklamace má 30 dní. Pokud lhůtu překročí, budeme mít nárok na výměnu zboží nebo vrácení peněz.

 

Tak takto to od příštího roku bude se zárukou na spotřební zboží. Někteří prodejci budou tak jako dosud zkoušet různé fígle, aby nám reklamaci nemuseli uznat. Rozhodně neplatí a ani nebude platit, že bychom zboží museli přinést v originálním balení. A nenechte si namluvit ani to, že bez záručního listu prodejce nemůže reklamaci převzít. Není to pravda – k reklamaci stačí jen účtenka.